SZKOLENIE

Terapia manualna dla logopedów w zaburzeniach artykulacyjnych – podejście interdyscyplinarne

Brak miejsc

PROWADZĄCA:
Klara Francuz – Matwiejczyk  fizjoterapeutka, logopedka i studentka osteopatii.
 
W pracy zawodowej łączy dwie specjalizacje. Głównie zajmuje się̨ zaburzeniami zlokalizowanymi w obszarze czaszki i twarzoczaszki, szyjnego odcinka kręgosłupa, stawów skroniowo-żuchwowych, krtani i aparatu artykulacyjnego oraz uwalnianiem napięć w ciele spowodowanych stresem i traumą.
Pracuje z niemowlakami, dziećmi oraz osobami dorosłymi. Doświadczenie zdobywała w szpitalach, klinikach, poradniach specjalistycznych, hospicjach.
 
Uczyła się̨ ̨ od niezwykłych terapeutów i instruktorów z całego świata, którzy inwestowali czas i energię w to, aby mogła coraz lepiej towarzyszyć pacjentom w ich powrocie do zdrowia. Jako logopeda pracuje głównie technikami manualnymi.
 
Fascynuje ją ludzkie ciało i to jak logicznie jest ze sobą połączone. Zwraca szczególną uwagę na prawidłową pracę języka, ponieważ to właśnie język w ogromnym stopniu odpowiada za prawidłowy zgryz, kształtowanie zatok, prawidłowe ssanie, żucie i połykanie oraz mowę. Postawa ciała jest w nieodłączny sposób powiązana z symetryczną pracą języka i funkcjonalną pracą stawów skroniowo- żuchwowych. Jest również terapeutą metody czaszkowo- krzyżowej oraz terapeutą i diagnostą zaburzeń Integracji Sensorycznej.
 
Tworzy interdyscyplinarne zespoły z ortodontami, psychoterapeutami, ginekologami i lekarzami innych specjalizacji. Wraz z siostrą założyła Pracownie fizjoterapeutyczną i psychoterapeutyczną – Odcienie Kobiet w której wraz z innymi terapeutami skupiają się na holistycznym podejściu do zdrowia kobiet i dzieci.
 

Koszt szkolenia: 900 zł/os

✅ Termin: 27-28.05.2023r.
✅ Czas trwania: 2 dni – 13 h dydaktycznych (sobota 10:00 – 18:00, niedziela 9:00 – 13:00)
✅ Szkolenie stacjonarne
✅ Miejsce: Centrum Rozwoju i Terapii „Trampolina” ul. Wieniawskiego 66/8 Kraków
✅ Zgłoszenia: kontakt@centrumtrampolina.pl, tel. 787 633 310
✅ Ilość miejsc: ograniczona – po zapłacie zaliczki zostajecie Państwo wpisani na listę uczestników szkolenia
 
✅Cena obejmuje skrypty dla uczestników oraz poczęstunek w trakcie trwania szkolenia.
 
✅Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu.
 
DLA KOGO?
  • studenci logopedii osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o anatomię, fizjologię i biomechanikę ludzkiego ciała
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne i szersze, bardziej holistyczne spojrzenie na problemy pacjentów dla fizjoterapeutów, chcących poszerzać swoją wiedza na temat problemów logopedycznych i budować zespoły terapeutyczne
ZALETY SZKOLENIA
  • Język i terminologia znana logopedom
  • Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
  • Zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych.
  • Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów.
  • Nauka jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda.
  • Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny.
 
Program szkolenia:  
 

1. Dyslalia okiem fizjoterapeuty

a) Część teoretyczna:

    • Wywiad – jako rozbudowana forma diagnozowania i szczegółowe poznanie historii pacjenta.
    • Nieprawidłowa artykulacja- wyzwanie dla fizjoterapeuty i logopedy.
    • Dlaczego występuje i czym może być spowodowana nieprawidłowa artykulacja? – nawiązanie do ciąży, porodu, pielęgnacji i rozwoju dziecka.
    • Anatomia głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzucha- funkcja i współpraca poszczególnych struktur anatomicznych -niezbędny zakres anatomii i fizjologii dla logopedy.
b) Część praktyczna:
    • Ocena budowy anatomicznej głowy, twarzy, szyi, klatki piersiowej – ważne punkty w obserwacji holistycznej pacjenta.
    • Palpacja i ocena funkcjonowania wybranych struktur anatomicznych potrzebnych w terapii manualnej dyslali: mięśni, nerwów, powięzi, struktur kostnych.

2. Jak obserwować ciało pacjenta?

a) Część teoretyczna
    • Postawa i jej wpływ na ustawienie głowy oraz zgryz pacjenta.
    • Obserwacja spontanicznej aktywności dziecka- jako źródło wiedzy o kompensacjach w ciele.
    • Napięcie mięśniowe i jego wpływ na warunki orofacjalne.
    • Zmniejszone czy zwiększone napięcie mięśniowe- jak badać, co obserwować, o co pytać rodziców?
    • Ocena toru oddechowego i rozpoznawanie wzorców zaburzeń w ciele pacjenta.
    • Zaburzenie połykania, żucia, gryzienia- jako problem globalnej pracy ciała.
b) Część praktyczna
    • Ocena postawy ciała.
    • Ocena napięcia mięśniowego.
    • Zabawy, ćwiczenia i techniki normalizujące napięcie mięśniowe w ciele pacjenta.
    • Praca manualna nad torem oddechowym.
3. Terapia manualna- jak ją stosować w gabinecie logopedycznym?
 
a) Część teoretyczna
    • Omówienie przepon w ciele i ich funkcjonowanie.
    • Napięcia zlokalizowane w obszarze klatki piersiowej i kręgosłupa- etiologia powstawania i ich wpływ na aparat artykulacyjny.
    • Krtań, kość gnykowa i dno jamy ustnej- omówienie teoretyczne budowy oraz funkcji danego obszaru.
    • Wędzidełko – ocena fizjoterapeutyczna oraz inne przyczyny skrócenia.
    • Współpraca z fizjoterapeutą- jak się komunikować, w jakim obszarze może wspomóc terapię logopedyczną, jak stworzyć efektywny zespół terapeutyczny?
b) Część praktyczna
    • Badanie wybranych struktur oraz techniki pracy manualnej: przepona, klatka piersiowa, obszar szyi, czaszka i twarzoczaszka.
pl_PLPolish